Labi1995 Clubopener
|
Geplaatst: 08-07-2019 07:32:58 Onderwerp: detta krav ganska vanligt i den |
|
|
Det tar inte mycket tid p? internet att inse att n?r det g?ller minimalistiska och barfota l?per, ?r vetenskapliga bevis i b?sta fall spottiga. Ist?llet finner man ett stort antal anekdoter och en tillf?llig citering. I ett f?rs?k att analysera de Nike Air Max 95 Femme starka bevisen fr?n de svaga, skrev en del andra doktorander och jag nyligen en litteratur?versikt av barfota-k?ra biomekanik. V?rt m?l var att formulera en komplett och bevisbaserad biomekanisk modell av barfota och beskriva dess potentiella konsekvenser f?r ?veranv?ndningsskador. I slut?ndan granskade Nike Air Max 95 Femme> vi 39 papper som uppfyllde v?ra inkluderings- och uteslutningskriterier. Publikationerna omfattade m?nga ?mnen som ?r relevanta f?r barfota, och v?r granskning ligger utanf?r ramen f?r denna blogg (som de flesta vetenskapliga papper ?r f?r t?ta ocks?!) Men ett Nike Air Max 95 Femme m?nster i synnerhet kan vara av intresse f?r minimalistiska l?pare. Jag skulle vilja dela den med l?sare av Runblogger. F?rst, l?t mig presentera mig sj?lv. Jag ?r 25 ?r och jag har k?rt ultramarathoner i 9 ?r. Jag har k?rt 12 berg 100 mil, vann ett par av dem och k?r ett marathon p? 2:39. Jag brukar springa runt 90 miles per vecka. Jag ?r f?r n?rvarande i podiatric medical school som s?ker doktorsexamen i podiatrisk medicin (DPM). Jag har k?rt uteslutande i minimalistiska skor (Brooks Mach 11 mestadels) sedan sommaren 2010, och i allm?nhet har jag gynnat ?ndringen. Nike Air Max 2017 Femme Sj?lvklart finns det n?gon personlig motivation i mitt intresse f?r att k?ra biomekanik.
En av de mest frekventa p?st?enden av barfota och minimalistiska f?rk?mpar ?r att en framfodsstrike minskar slagkrafterna. Jag skulle vilja unders?ka hur dessa slagkrafter d?mpas i Adidas Superstar Femme en framsida mot h?lsa, och vad det kan betyda f?r ?veranv?ndningsskador. I st?llet f?r att fokusera p? slagkraftstyrka, som eventuellt kan vara inblandade i ?veranv?ndningsskador, l?t oss se ist?llet p? pronation. ?verdriven pronation ?r f?rknippad med flera ?veranv?ndningsskador, inklusive den hemska nemeses plantar fasciit, medial tibial stress syndrom (aka shin splints) och patellofemoral syndrom (aka l?pare kn?). Fr?n v?r granskning av barfota, fann vi ett m?nster som tyder p? att en framfootstrejk kan minska pronation j?mf?rt med en h?lsstrike. SIX studier Adidas Superstar Womens j?mf?rde j?mf?rt med ryggfoten i ?mnen som k?r barfota och skod. Av de sex studierna hittade tre en signifikant minskning av backfoot pronation i barfota l?pare, 1,8,11 tv? studier hittade ingen skillnad mellan f?rh?llandena, 4,12 och endast en studie fann st?rre pronation Nike Air Max 95 Mens n?r personer sprang barfota.9 Detta ?r knappast en stark trend, men n?r vi tittade n?rmare s? fann vi att alla utom tv? av studierna kr?vde att deltagare skulle vara h?jslagare (Runblogger's note - tyv?rr ?r detta krav ganska vanligt i den vetenskapliga litteraturen om l?pande mekanik). Av de tv? studierna Nike Air Max 90 Mujer som m?jliggjorde f?tterna, hittade b?da en signifikant minskning av backfootpration n?r barfota.1,11 Dessutom har Morley et al. 2010 hittade en minskning av pronation n?r h?len str?ckte sprang barfota. Intressant sett s?g individer med den st?rsta pronationen den Nike Air Max 90 Hombre mest minskningen i backfoot-eversion. Av de tv? studierna som inte hittade n?gon skillnad mellan f?rh?llanden och den enkla studien som hittade mer bakfoten i barfota l?pare, alla deltagare som kr?vs f?r att h?lla sl?r. Dessutom var alla studier ?verens om att Nike Air Max 90 Herr bakfoot-eversionshastigheten var l?ngsammare i barfota l?pare, vilket tyder p? att pronatory-r?relsen ?r mer kontrollerad n?r barfota. Vad betyder dessa resultat? Inte mycket, f?rr?n vi tittar p? ytterligare ett resultat. Av sju studier som unders?kte sagittalplan r?relse vid ankeln (dvs dorsiflexion och Nike Air Vapormax Donne plantarflexion eller pekar fotens framsida upp och ner i sidovy), var alla ?verens om att barfota l?pare tr?ffade marken med en betydligt mer plantarflexerad fot (fotfot vinklade mer ned?t) .1-3,5-7,10 ?ven i studier som kr?vde ?mnen att vara h?lslagare, drabbade ?mnen Adidas Superstar Femme marken mer plantarflexerad. |
|